Weerfoto's van Weerstation De Arend

Als u interesse heeft in een van de foto's, zendt u dan een mail naar Uitgeverij@DeArend.nl met de naam van de foto (rechtermuisklik, eigenschappen). U krijgt dan een hoge resolutie foto (2048x1536) van 1Mb toegezonden.

Alle foto's zijn genomen op De Arend op 21 februari 2003 door Jos Werkhoven.


Het bijzondere weer


Als u tussen 6 en 21 februari 2003 overdag uw hoofd ten hemel heeft gewend, heeft u vast en zeker het grote aantal vliegtuigen gezien dat het luchtruim van Nederland doorkruist. De strepen die de vliegtuigen trekken, worden 'contrails' genoemd.
Die dagen was Nederland verwend met een hogedrukgebied ten oosten en noordoosten van Nederland. Op 17 februari heeft Weerstation De Arend een record hoge druk gemeten: 1041.7 hPa. De foto's, genomen op 21-02-2003 spreken de verwachting uit dat op 22/23/24 februari 2003 de atmosfeer stabiel blijft. In de meteorologie spreekt men dan van een 'blokkade'. 

 

Contrails

Bron: © KNMI

De witte vliegtuigstrepen, die het zonlicht iets kunnen temperen, zijn kunstmatige wolken die ontstaan doordat uitlaatgassen van vliegtuigmotoren de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op de vliegroute doen toenemen. Dat gebeurt meestal rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is en het meer dan 40 graden vriest.

 

Koude lucht kan maar weinig waterdamp bevatten en de extra waterdamp, die daar in de lucht wordt gebracht, leidt daarom direct tot wolkenvorming in de vorm van strepen. De streep begint meestal een eindje achter het vliegtuig, omdat de warmte van de uitlaatgassen wolkenvorming dichtbij de motoren belemmert. De vliegtuigstrepen worden "contrails" (samenvoeging van condensation en trails) genoemd en in de weerrapporten als bewolking vermeld.

De strepen verraden veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Lossen de vliegtuigstrepen langzaam op en groeien ze flink uit dan is er in de regel een weersverandering op til, die hooguit een paar dagen op zich laat wachten. De meer uitgestrekte wolkensluiers zijn soms moeilijk te onderscheiden van natuurlijke hoge bewolking en blijven lang in tact. Uit satellietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen in onze omgeving in veel gevallen langer dan een dag blijven bestaan en in een kwart van de gevallen zelfs langer dan twee dagen.

De wolken op die hoogte bestaan geheel uit ijskristallen. Door breking en weerkaatsing van zonlicht zijn er soms optische verschijnselen in te zien, zoals een gekleurde bijzon. 

Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat het driedaagse vliegverbod boven de Verenigde Staten na de aanslagen van 11 september nieuwe bewijzen heeft opgeleverd voor de effecten van vliegverkeer op het klimaat. Vliegtuigstrepen dempen het temperatuurverloop over een etmaal met zeker 1 graad. Overdag blijft het aan de grond koeler, terwijl het 's nachts minder afkoelt.